onsdag 1. juli 2009

Om bøker - Montaigne


Jeg skulle nok gjerne hatt et mer inngående kjennskap til tingene, men ikke til den pris som er satt på den. For jeg har til hensikt å tilbringe resten av mitt liv i ro og mak og ikke slite meg ut. Jeg vil ikke bry min hjerne med noe, ikke engang for å tilegne meg viten, hvor verdifullt dette enn er. Alt jeg søker i bøkene er gleden over et anstendig tidsfordriv; og hvis jeg driver studier, er det bare for å søke den viten som gir meg kunnskap om meg selv, og som lærer meg hvordan jeg best skal leve og dø: Det er det mål som min svettende hest bør føre meg frem til.

Støter jeg på noe vanskelig under lesningen, blir jeg ikke sittende og bite negler av den grunn, men lar det bare ligge etter å ha gått til angrep en gang eller to. Hvis jeg fordypet meg i det, ville jeg forspille både tid og krefter, for mitt sinn arbeider spontant. Det jeg ikke ser i første omgang, ser jeg enda dårligere når jeg biter meg fast i det. Alt jeg gjør, må være lystbetonet; for sterk utholdenhet og anspenthet svekker min dømmekraft og gjør den tung og trett. Mitt blikk blir forvirret og uskarpt; jeg må vende det bort og bare rykkevis rette det mot problemet, akkurat som det anbefales, når vi skal bedømme løden i skarlagenfarget tøy, å la øynene fare over det fra ulike vinkler og gjenta dette med korte mellomrom.
Hvis en bok kjeder meg, tar jeg en annen, men jeg hengir meg bare til den i stunder hvor leden over å ikke gjøre noe begynner å gripe meg. Jeg fester meg sjelden ved nye bøker, fordi de gamle forekommer meg mer kraftfulle og innholdsrike; og heller ikke ved de greske fordi mine skoleguttkunnskaper i språket ikke gir dømmekraften noen mulighet til å utføre sitt arbeid.


Michel de Montaigne

4 kommentarer:

Unknown sa...

Akkurat det med "å bedømme løden i skarlagenfarget tøy" er kanskje ikke så aktuelt. Men ellers kjenner jeg meg igjen i det han skriver om å lese.
Det har mao. ikke skjedd allverden på fire- femhundre år...

Sjeldnere enn sorte svaner sa...

Montaignes essays er like aktuelle som før, temaene er jo tidløse: Drukkenskap, ære, samvittighet, mot, om å bruke dårlige midler i en god hensikt osv. Og - det er jo livsvisdom i annenhver setning. Hink og kjøp!

Anonym sa...

Hei, sender deg et sitat fra GTs visdomslitteratur.

"Bedre at sjelen dveler ved det man har, enn at øynene løper urolig omkring."

Anonym sa...

Det er betryggende å vite at også minst en av disse gamle, kloke mennene hadde livsnyting som sitt høyeste mål. Skål.